lauantai 6. huhtikuuta 2013

Pohdintoja!

Tässä tällä viikolla on tullu pohdittua eläimiä, varsinki hevosia. Hevospuolelta oon pohtinu sitä että mä todella tarttisin jo tässä vaiheessa oman hevosen, sellaisien joka olis sopiva mulle jolla pääsis eeenpäin, kisaamaan ja olis osaava, mutta ei mikään automaatti jonka selässä pitää vaan istua ja hymyillä! Mulle sopis iso poni tai pieni hevonen minimi ois varmaa semmoonen (145)150-165cm säkänen ois varmaan ihanteellinen koska oon ite vaan 155 pitkä, joten heppa ei saa olla kovin korkee koska mun kapasiteetti ratsastaa sitä loppuu enkä myöskään haluu kovin pientä ratsua koska haluan että sillä on oltava mahiksia korkeisiin esteisiin. Luonteesta sen verran, että utopistinen ajatus olis saada hevonen, joka ei oo ylisäikky(kytis) vaan olisi totutettu erilaisiin tilanteisiin ja asioihin, ja olisi peruskiltti eli haut tarhasta/karsinasta/laitumelta onnistuu ei pure/potki turhaa vaan luottaisi ihmiseen ja pitäisi meitä kaverinaan. Ikä on vähän vaikea sanoa, mutta koska haluan kilpailla ja mennä yhdellä ja samalla hevosella eteenpäin, niin kilpailuvuosia täytyy olla vielä paljon edessä! Varmaan joku 8-9 vuotias on alin ikä minkä voisin ostaa tietenkin olettaen että hevosta on jo koulutettu normaaliin tahtiin, mutta joku 12 voisi olla maksimi luokkaa ehkä vuoden tai kahdenkin vanhempi käy, tietenkin taas olettaen että hevosella on hyvä tausta ja hyvät tulevaisuudensuunnitelmat edessä :) Rotu...hmmm... ei mulla mitään tiettyä oo mielessä, mutta tykkään torinhevosten kevyemmästä (uudesta) rakenteesta koska ne on tarpeeks kevyitä kunnolliseen hyppäämiseen, mutta silti jotenki ei mitään mielettömän höyhenen kevyitä, kuten esim. arabit mun mielestä on. Puoliveriset on kans muuten yks vaihtoehto, mutta useimmat on aika korkeita, niin se rajoittaa mulla valikoimaa! Suomenhevonenki vois olla kans hyvä, jos löytyy tarpeeksi kevytrakenteinen taipumaan kouluun ja hyppäämään laadukkaasti. Kokemuksia suomenhevosten luonteesta on 99% hyvät. Ne ovat kilttejä ja pitävät liikunnasta ja ihmisen kanssa työskentlystä, mutta omaavat silti omankin pään :) Etsin ruunaa itselleni, koska tammojen kanssa on tulee silloin tällöin vähän "tyttökinaa" ja orit nyt on ihan päästään vialla kun tammoilla on kiima :D Eli perushoitotoimenpiteet ja ratsastus sujuu normaalisti ja kapasiteettia ja taitoa löytyy kouluun ja eteille! Aika lista, mutta sitä mun täytyy jaksaa kauan! :) Aina välillä tulee eksyttyä hevostalli.net:n sivuille kattelemaan myytäviä hevosia... En suosittele! Viimeaikoina varsinkin on löytyny mahtavia ja sopivanhintaisiakin varteenotettavia vaihtoehtoja ja halusiin vaan käydä kokeilees niitä kaikkia! <3 Vielä joskus mulla on varaa ja aikaa ottaa oma hevonen ja sitten mun kehitys pääsee vasta alkuun! Näitä aatteita mulla on ollu siks että tiedän että mulla on kehityttävää, mutta kun ratsastuskouluissa ei oikein oo sitä ittelle sopivaa hevosta ja ratsu vaihtuu melki joka kerta + tauot ratsastukertojen välissä niin en vaan pääse eteenpäin... Nyt ainoo mihin voin keskittyä on mun perusistunta hevosella ku hevosella ja onhan seki hyvä, mut siihenki kyllästyy :/ Plus haluisin käydä valmennuksissa silloin tällöin, mut ei mulle oo oikeen sopivaa hevosta kellä haluisin mennä :( Kyllä tää tästä! :))

Tuntui aika hyvältä saada viimein vellonneet ajatkset pois päästä ja tänne ylös, nyt mulla on selkeä tavoite yhdessä elämän osa-alueessa! :) Koirajuttujakin on pyöriny päässä, mutta pitää vielä selkeyttää ajatuksia jotta saisin jotakin ylös, ehkäpä jo huomenna! ;)

Kiitos ja kumarrus "kuuntelemisesta"!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti